Vanaf zondag 9 december is er een nieuwe dienstregeling. Meer informatie over de dienstregeling in 2019

Dienstregeling 2019

De NS-dienstregeling voor 2019 bevat een aantal veranderingen ten opzichte van de dienstregeling uit 2018. Op deze pagina vind je een overzicht van alle belangrijke veranderingen. Er wordt één nieuw station geopend, en een ander station wordt juist gesloten. Over het algemeen zijn er weinig grote veranderingen ten opzichte van eerdere jaren.

In de reisplanner kun je opzoeken wat er veranderd is op je vaste traject. De nieuwe dienstregeling voor 2019 start op zondag 9 december.


Wijzigingen in dienstregeling 2019

Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen per regio.

Nieuw station Lansingerland-Zoetermeer

Vanaf 9 december wordt tussen Gouda en Zoetermeer-Oost het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer geopend. De sprinters op het traject Utrecht-Gouda-Den Haag Centraal zullen stoppen op dit station.

West-Nederland

Naast de opening van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer zijn er in deze regio de volgende veranderingen:

  • De intercity's tussen Utrecht en Gouda (verder naar Den Haag/Rotterdam) rijden voortaan niet meer vlak na elkaar, maar worden iets meer gespreid, waardoor de wachttijd tussen Utrecht en Gouda korter wordt. Voortaan is de maximale wachttijd 10 minuten.
  • De sprinter Utrecht-Gouda-Den Haag staat voortaan minder lang stil in Woerden en Gouda Goverwelle, maar wel iets langer in Gouda.
  • De sprinter Uitgeest-Breukelen rijdt vanaf Amsterdam Centraal voortaan altijd door naar Breukelen of Uitgeest. In 2018 is deze verbinding op sommige momenten verbroken.
  • Er rijden meer treinen over de HSL doordat de internationale trein naar Antwerpen en Brussel voortaan los gereden wordt van de binnenlandse Intercity Direct.

Zuid-Nederland

  • De intercity Dordrecht-Breda rijdt voortaan alleen in de spits. Buiten de spits rijdt voortaan alleen de stoptrein.
  • De sprinter tussen Dordrecht en Roosendaal krijgt een regelmatiger dienstregeling.
  • De MerwedeLingeLijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt overgenomen door Qbuzz. De treinen worden vernieuwd en de kwartierdienst rijdt een uur langer door dan in 2018.
  • Arriva neemt de treindienst over tussen Heerlen en Herzogenrath; de huidige verbinding wordt verlengd naar Aachen Hbf en de trein rijdt al vanaf Maastricht (de route wordt: Maastricht-Heerlen-Aken).
  • Station Heerlen de Kissel wordt vanaf de nieuwe dienstregeling niet meer bediend, het is Arriva niet gelukt om een dienstregeling te maken waarbij Heerlen de Kissel bediend kan worden. In ieder geval de komende jaren zal dit station niet meer geopend zijn.
  • Naar verwachting neemt Arriva in de loop van 2019 de verbinding tussen Maastricht en Liège-Guillemins over.

Oost-Nederland

  • Op zondagmiddag rijden voortaan de treinen op de trajecten Doetinchem – Winterswijk en Zutphen – Winterswijk twee keer per uur.
  • De trein naar Berlijn slaat in de zomermaanden het station van Hilversum over, en vertrekt later uit Amersfoort en Apeldoorn. De trein uit Duitsland richting Amsterdam slaat station Apeldoorn over. In deze maanden rijdt er een extra binnenlandse trein (Amsterdam-Deventer v.v.) die wel overal stopt, om zo te voorkomen dat binnenlandse reizigers met de drukke Berlijntrein reizen.

Internationaal

  • Naar verwachting rijdt er vanaf juni een extra Eurostar tussen Amsterdam en Londen.
  • De Thalys naar Frankrijk rijdt niet meer naar station Lille Europe. Vanaf april gaan er Thalys-treinen rijden naar Aéroport Charles de Gaulle en naar Marne-la-Vallée-Chessy (Disneyland Paris).