Geld terug bij vertraging

Wanneer je door een storing, vertraging of gemiste aansluiting vertraging oploopt tijdens een treinreis kun je recht hebben op restitutie. Je krijgt dan een deel of het hele bedrag terug van je treinticket ter compensatie van het ongemak. Welke voorwaarden precies van toepassing zijn hangt af van de vervoerder en van het traject waar je op reist. In alle gevallen is de hoeveelheid vertraging die je oploopt van belang voor de claim die je in kunt dienen. Verderop op deze pagina lees je welke regeling er geldt per vervoerder.

Hoe bereken ik mijn vertraging?

Je kunt je vertraging berekenen door in de reisplanner je oorspronkelijke reis op te zoeken (let er op dat je ook de datum aanpast als je een reis uit het verleden opzoekt). Het verschil tussen de geplande aankomsttijd uit de reisplanner en de daadwerkelijke tijd waarop je op je bestemmingsstation arriveerde is je vertraging.

Reis bij meerdere vervoerders

Als je reist met meerdere vervoerders (bijvoorbeeld een NS-trein en een Arriva-trein) dan kun je in de meeste gevallen alleen een claim indienen bij de vervoerder waar je vertraging opliep. Wanneer je door een vertraging van een trein van de ene vervoerder de trein miste van een andere vervoerder heb je in de meeste gevallen geen recht op compensatie, tenzij de eerste trein 30 minuten of meer vertraagd was.

Wanneer moet ik mijn claim indienen?

Dien je claim zo snel mogelijk in, de verwerking kan enige tijd kosten. Alle vervoerders hanteren de regel dat je restitutieverzoek uiterlijk binnen 3 maanden na de reisdatum ontvangen moet zijn.

Krijg ik geld terug bij vertraging door werkzaamheden?

Als je vertraging hebt opgelopen die ontstaan zijn door vooraf aangekondigde werkzaamheden krijg je geen geld terug bij vertraging. Je had immers kunnen weten dat je reis langer zou duren omdat je bijvoorbeeld met de bus moest of om moest reizen.

Mocht het zo zijn dat door werkzaamheden de dienstregeling gewijzigd is, en je een half uur (of meer) vertraging oploopt ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling, dan kun je alsnog aanspraak maken op restitutie. Maak voor de zekerheid een uitdraai uit de reisplanner en houd goed bij welke treinen je uiteindelijk hebt genomen, omdat er een kans is dat je claim in eerste instantie afgewezen wordt. In dat geval kun je bezwaar maken bij de klantenservice van je vervoerder.

Geld terug bij vertraging bij NS

De restitutieregeling van NS heet Geld Terug bij Vertraging (GtbV). Bij een vertraging vanaf een half uur (30 minuten) krijg je 50% van een treinticket (op basis van enkele reis) terug, bij vertraging vanaf één uur (60 minuten) krijg je het volledige bedrag van een enkele reis vergoed. Als je reist met een abonnement krijg je een gedeelte van de abonnementskosten vergoed (zie onderstaande tabel). Ook de kosten van een supplement als een fietskaart worden vergoed.

De oorzaak van de vertraging maakt in principe niet uit (al kan NS zich beroepen op overmacht), tenzij de oorzaak vooraf aangekondigde werkzaamheden zijn. Ook worden claims met een bedrag lager dan € 2,30 niet uitbetaald.

Wanneer je reist met NS en een andere spoorvervoerder moet je goed opletten bij wie je de claim indient: NS keert niet uit voor vertragingen die ontstaan zijn bij andere vervoerders.

Vergoeding bij NS

NS hanteert de volgende vergoedingen:

Vergoedingen voor losse tickets (geen abonnement):

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Reis op saldo (ov-chipkaart) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Reis op saldo met korting (Altijd voordeel, Dal voordeel, Voordeelurenabonnemenent) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Enkele reis (los ticket) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Dagretour (los ticket) geen 25% van de ritprijs 50% van de ritprijs
Dagkaart of actiekaart (Kruidvat, Blokker, Hema, etc.) geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Keuzedag 60% geen geen € 3,50

Vergoedingen voor abonnementen:

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Traject Vrij geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Weekend Vrij geen 1/12e deel abonnementskosten 1/6e deel abonnementskosten
Dal Vrij geen 1/36e deel abonnementskosten 1/18e deel abonnementskosten
Business Card geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Studenten OV geen € 2,32 € 4,64
Grensabonnement (maand) geen 1/50e deel abonnementskosten 1/25e deel abonnementskosten
Grensabonnement (jaar) geen 1/500e deel abonnementskosten 1/250e deel abonnementskosten
OV-chip plus geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs

Aanvullende tickets:

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Railrunner geen 50% van de ticketprijs 100% van de ticketprijs
Dagkaart hond geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Dagkaart fiets geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
ICE toeslag geen 100% van de ticketprijs 100% van de ticketprijs
Toeslag 2-1 Dag/Weekend/Dal geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Toeslag 2-1 Keuzedag 60+ geen € 3,- € 6,-

Restitutieverzoek indienen bij NS

Je kunt een Geld terug bij Vertraging-verzoek online indienen of via een schriftelijk formulier. Online claimen is mogelijk wanneer je een abonnement hebt of wanneer je op saldo reist met een ov-chipkaart. Ga hiervoor naar Mijn NS.nl en kies in de reishistorie de reis waarmee je vertraging opliep. Vul daarna het online formulier in. Binnen enkele weken zou je van NS moeten horen of je claim goedgekeurd is.

Wanneer je met een actiekaartje of een internationaal ticket reist, of als je geen Mijn NS-account hebt, kun je ook een schriftelijk verzoek indienen. Op alle grotere stations zijn de formulieren bij het loket of de informatiebalie te krijgen.

Let op: Voor een aantal vervoerbewijzen wordt geen vergoeding uitgekeerd bij vertraging. Vaak is dit het geval bij actietarieven, zoals voordelige dagkaarten. Wanneer dit het geval is staat dat vermeld bij de voorwaarden van het vervoerbewijs.

Meer informatie: NS.nl

NS International

NS International heeft een andere regeling dan het binnenlandse reizigersverkeer van NS en wordt Compensatie bij Vertraging genoemd. In het algemeen is deze regeling minder gunstig dan de regeling voor binnenlands treinverkeer. De regeling van NS International is van toepassing op de volgende verbindingen:

  • IC Direct Amsterdam – Rotterdam – Breda
  • Thalys en ICE International
  • Internationale trein Den Haag HS – Brussel
  • Internationale trein Amsterdam – Hannover/Berlijn

Afhankelijk van de trein en de vertraging wordt een compensatie berekend. Voor Intercity Direct wordt vanaf 15 minuten vertraging 50% van de ticketprijs of toeslag toegekend en vanaf 30 minuten 100% van het bedrag. Voor Thalys wordt vanaf 30 minuten vertraging 20% van de ticketprijs uitgekeerd in Thalys-tegoedbonnen (deze zijn 12 maanden geldig). Vanaf één uur vertraging wordt 25% van de ticketprijs in geld uitbetaald of 50% van de prijs in tegoedbonnen, en vanaf twee uur vertraging het dubbele. Voor alle andere internationale treinen (waaronder ICE International) krijg je vanaf één uur vertraging 25% van het bedrag retour en vanaf twee uur het dubbele.

Restitutieverzoek indienen bij NS International

Het formulier voor de compensatieclaim is te vinden op de website van NS International. Let op: had je alleen op het binnenlandse gedeelte vertraging? Gebruik dan de normale NS-regeling (zie hierboven).

Meer informatie: NS International

Arriva

Let op, Arriva hanteert twee verschillende regelingen: voor Arriva Limburg geldt een andere regeling dan voor de rest van Nederland.

De geld terug bij vertraging-regeling van Arriva is hetzelfde als die van NS: bij een half uur vertraging wordt 50% van de kosten voor een enkele reis vergoed en vanaf een uur vertraging 100% van de kosten voor een enkele reis.

Het drempelbedrag voor compensatie bij vertraging is € 2,30. Als de compensatie die je zou krijgen voor je vertraging lager is dan € 2,30 keert Arriva niet uit. Dat houdt in dat je bij een half uur vertraging een ticket moet hebben dat minstens € 4,60 kostte.

Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Arriva-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Arriva.

Compensatie Arriva Limburg

Voor Arriva Limburg krijg je sneller geld terug bij vertraging. Vanaf 15 minuten vertraging krijg je 50% van de ritprijs terug, en bij 60 minuten vertraging krijg je 100% van de ritprijs terug. Wanneer je een half uur of meer vertraging hebt doordat je een gegarandeerde aansluiting hebt gemist, krijg je ook 100% van de ritprijs terug (als de wachttijd 30 minuten of meer was).

Voor Arriva Limburg geldt geen drempelbedrag voor compensatie.

Restitutieverzoek indienen bij Arriva

Restitutieverzoeken kun je bij Arriva online insturen via het contactformulier. Geef duidelijk aan dat je compensatie vraagt. Stuur zo snel mogelijk na de gebeurtenis je verzoek in.

Meer informatie: Arriva

Breng

Breng hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Breng-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Breng.

Restitutieverzoek indienen bij Breng

Voor Breng kun je contact opnemen met de klantenservice van Connexxion: vergoeding kan schriftelijk worden aangevraagd door een brief te sturen naar Connexxion Klantenservice, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden (postzegel niet nodig). Vermeld in je verzoek de volgende gegevens: datum, vertrek- en aankomststation, vertrek- en aankomsttijd, de precieze hoeveelheid vertraging en het nummer van je ov-chipkaart. Als je niet met de ov-chipkaart hebt gereisd, stuur je je treinkaartje mee en je bankrekeningnummer.

Connexxion

Connexxion hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Connexxion-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Connexxion.

Restitutieverzoek indienen bij Connexxion

Neem contact op met de klantenservice van Connexxion: Connexxion Klantenservice, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden (postzegel niet nodig). Vermeld in je verzoek de volgende gegevens: datum, vertrek- en aankomststation, vertrek- en aankomsttijd, de precieze hoeveelheid vertraging en het nummer van je ov-chipkaart. Als je niet met de ov-chipkaart hebt gereisd, stuur je je treinkaartje mee en je bankrekeningnummer.

Keolis

Keolis hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Keolis-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Keolis.

Keolis keert geen vergoeding uit als je een Syntus Dagkaart of een Syntus Superticket gebruikt.

Restitutieverzoek indienen bij Keolis

Je kunt online een restitutieverzoek indienen bij Keolis via het contactformulier op de Keolis website.