Geld terug bij vertraging

Wanneer je door een storing, vertraging of gemiste aansluiting vertraging oploopt tijdens een treinreis heb je recht op geld terug bij vertraging. Je krijgt dan een deel of het hele bedrag terug van je treinticket ter compensatie van het ongemak. Welke voorwaarden precies van toepassing zijn hangt af van de vervoerder en van het traject waar je op reist. De hoeveelheid vertraging bepaalt hoeveel geld je terug krijgt; daarnaast maakt het uit met welk ticket (of abonnement) je hebt gereisd.

Je vraagt je geld terug bij het vervoerbedrijf. Meestal doe je dit met een online formulier of door een mail te sturen.

Informatie op deze pagina:

Wanneer krijg je geld terug bij vertraging?

In de meeste gevallen krijg je geld terug wanneer je vertraging 30 minuten of meer was. Treinvervoerders kijken hierbij naar het tijdstip van inchecken en de dienstregeling. Bij vertraging voor de Intercity direct gelden soepelere regels: hier moet je vertraging 15 minuten of meer zijn. Voor een internationale treinreis moet je vertraging 60 minuten of meer zijn.

Je krijgt geen geld terug als je vooraf al wist dat je reis langer zou duren, zoals bij vooraf aangekondigde werkzaamheden. Maar je krijgt wel weer geld terug als je vertraging bij werkzaamheden oploopt bovenop de al aangepaste dienstregeling.

Hoe vraag ik geld terug bij vertraging?

Je vraagt geld terug bij de vervoerder waar je vertraging opgelopen hebt. Bij de meeste vervoerders kun je dat online invullen in een formulier, je geeft dan aan wanneer je gereisd hebt, welke route, en hoeveel vertraging je opgelopen hebt. Daarna vul je je contactgegevens en je IBAN in en dan zal de vervoerder je verzoek beoordelen.

Wat goed is om te weten, is dat je niet automatisch geld terug krijgt van de vervoerders, ook niet met bijvoorbeeld een abonnement of een NS Business Card. Je moet dus zelf actie ondernemen door een formulier in te vullen, of door je te abonneren op een service die automatisch geld voor je terug vraagt.

Hoe bereken ik mijn vertraging, en hoeveel krijg ik terug?

Je kunt je vertraging berekenen door in de treinarchief je oorspronkelijke reis op te zoeken. Hier zie je exact hoeveel vertraging jouw trein had volgens de officiële systemen. Het verschil tussen de geplande aankomsttijd uit de reisplanner en de daadwerkelijke tijd waarop je op je bestemmingsstation arriveerde is je vertraging. Vervoerders kijken ook echt naar de hoeveelheid vertraging en die wordt niet afgerond: 28 minuten te laat telt bijvoorbeeld niet als 30 minuten te laat.

Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging. Maar er zijn kleine verschillen, zie verderop voor meer informatie.

Reis bij meerdere vervoerders

Als je reist met meerdere vervoerders (bijvoorbeeld een NS-trein en een Arriva-trein) dan kun je in de meeste gevallen alleen een claim indienen bij de vervoerder waar je vertraging opliep. Wanneer je door een vertraging van een trein van de ene vervoerder de trein miste van een andere vervoerder heb je in de meeste gevallen geen recht op compensatie, tenzij de eerste trein 30 minuten of meer vertraagd was. Voorbeeld: wanneer je NS-trein 15 minuten vertraging heeft waardoor je een trein van Arriva niet meer kunt halen (en jouw vertraging 30 minuten is), krijg je geen geld terug. Wanneer hetzelfde zou gebeuren bij twee NS-treinen had je wel geld terug gekregen.

Wanneer moet ik mijn claim indienen?

Dien je claim zo snel mogelijk in, de verwerking kan enige tijd kosten. Alle vervoerders hanteren de regel dat je restitutieverzoek uiterlijk binnen 3 maanden na de reisdatum ontvangen moet zijn. Wacht dus niet te lang met claimen. Indienen kan bijna overal online, je hoeft dus geen papieren formulier in te vullen.

Krijg ik geld terug bij vertraging door werkzaamheden?

Als je vertraging hebt opgelopen die ontstaan zijn door vooraf aangekondigde werkzaamheden krijg je geen geld terug bij vertraging. Je had immers kunnen weten dat je reis langer zou duren omdat je bijvoorbeeld met de bus moest of om moest reizen.

Mocht het zo zijn dat door werkzaamheden de dienstregeling gewijzigd is, en je een half uur (of meer) vertraging oploopt ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling, dan kun je alsnog aanspraak maken op restitutie. Maak voor de zekerheid een uitdraai uit de reisplanner en houd goed bij welke treinen je uiteindelijk hebt genomen, omdat er een kans is dat je claim in eerste instantie afgewezen wordt. In dat geval kun je bezwaar maken bij de klantenservice van je vervoerder.

Geld terug bij vertraging bij NS

De restitutieregeling van NS heet Geld Terug bij Vertraging (GtbV). Bij een vertraging vanaf een half uur (30 minuten) krijg je 50% van een treinticket (op basis van enkele reis) terug, bij vertraging vanaf één uur (60 minuten) krijg je het volledige bedrag van een enkele reis vergoed. Als je reist met een abonnement krijg je een gedeelte van de abonnementskosten vergoed (zie onderstaande tabel). Ook de kosten van een supplement als een fietskaart worden vergoed.

De oorzaak van de vertraging maakt in principe niet uit (al kan NS zich beroepen op overmacht), tenzij de oorzaak vooraf aangekondigde werkzaamheden zijn. Ook worden claims met een bedrag lager dan € 2,30 niet uitbetaald.

Wanneer je reist met NS en een andere spoorvervoerder moet je goed opletten bij wie je de claim indient: NS keert niet uit voor vertragingen die ontstaan zijn bij andere vervoerders.

Vergoeding bij NS

NS hanteert de volgende vergoedingen:

Vergoedingen voor losse tickets (geen abonnement):

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Reis op saldo (ov-chipkaart) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Reis op saldo met korting (Altijd voordeel, Dal voordeel, Voordeelurenabonnemenent) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Enkele reis (los ticket) geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Dagretour (los ticket) geen 25% van de ritprijs 50% van de ritprijs
Dagkaart of actiekaart (Kruidvat, Blokker, Hema, etc.) geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Keuzedag 60% geen geen € 3,50

Vergoedingen voor abonnementen:

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Traject Vrij geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Weekend Vrij geen 1/12e deel abonnementskosten 1/6e deel abonnementskosten
Dal Vrij geen 1/36e deel abonnementskosten 1/18e deel abonnementskosten
Altijd Vrij geen 1/42e deel abonnementskosten 1/21e deel abonnementskosten
Business Card* geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs
Studenten OV geen € 2,32 € 4,64
Grensabonnement (maand) geen 1/50e deel abonnementskosten 1/25e deel abonnementskosten
Grensabonnement (jaar) geen 1/500e deel abonnementskosten 1/250e deel abonnementskosten
OV-chip plus geen 50% van de ritprijs 100% van de ritprijs

* NS Business Card: Let op: wanneer je in de daluren incheckt, wordt de vergoeding berekend op basis van 40% korting. Je krijgt dus minder geld terug bij vertraging.

Aanvullende tickets:

Kaartsoort 0-29 minuten vertraging 30-59 minuten vertraging 60 minuten of meer vertraging
Railrunner geen 50% van de ticketprijs 100% van de ticketprijs
Dagkaart hond geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Dagkaart fiets geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
ICE toeslag geen 100% van de ticketprijs 100% van de ticketprijs
Toeslag 2-1 Dag/Weekend/Dal geen 25% van de ticketprijs 50% van de ticketprijs
Toeslag 2-1 Keuzedag 60+ geen € 2,50 € 5,-

Restitutieverzoek indienen bij NS

Je kunt een Geld terug bij Vertraging-verzoek het online indienen, en dat kan zowel met als zonder een account op NS.nl.

De gemakkelijkste manier is om online een claim in te dienen via Mijn NS, wat mogelijk is wanneer je een abonnement hebt of wanneer je op saldo reist met een ov-chipkaart. Ga hiervoor naar Mijn NS.nl en kies in de reishistorie de reis waarmee je vertraging opliep. Vul daarna het online formulier in. Binnen enkele weken zou je van NS moeten horen of je claim goedgekeurd is.

Heb je geen Mijn NS account, of reisde je met een actiekaartje of internationaal ticket? Je kunt ook zonder account geld terug krijgen. Ga naar het online aanvraagformulier en vul alle gegevens in. Je kunt ook schriftelijk een verzoek indienen, bij het loket op de grotere stations kun je een formulier halen.

Geld terug bij Intercity Direct en actiekaartjes

Voor Intercity Direct kun je vanaf 15 minuten vertraging het volledige bedrag voor je toeslag terugvragen. Voor het treinticket gelden de regels zoals hierboven beschreven.

Let op: Voor een aantal vervoerbewijzen wordt geen vergoeding uitgekeerd bij vertraging. Vaak is dit het geval bij actietarieven, zoals voordelige dagkaarten. Wanneer dit het geval is staat dat vermeld bij de voorwaarden van het vervoerbewijs.

Meer informatie: NS.nl

NS International

NS International heeft een andere regeling dan het binnenlandse reizigersverkeer van NS en wordt Compensatie bij Vertraging genoemd. In het algemeen is deze regeling minder gunstig dan de regeling voor binnenlands treinverkeer. De regeling van NS International is van toepassing op de volgende verbindingen:

  • Thalys en ICE International
  • Internationale trein Den Haag HS – Brussel
  • Internationale trein Amsterdam – Hannover/Berlijn

Afhankelijk van de trein en de vertraging wordt een compensatie berekend. Voor Thalys wordt vanaf 30 minuten vertraging 20% van de ticketprijs uitgekeerd in Thalys-tegoedbonnen (deze zijn 12 maanden geldig). Vanaf één uur vertraging wordt 25% van de ticketprijs in geld uitbetaald of 50% van de prijs in tegoedbonnen, en vanaf twee uur vertraging het dubbele. Voor alle andere internationale treinen (waaronder ICE International) krijg je vanaf één uur vertraging 25% van het bedrag retour en vanaf twee uur het dubbele.

Restitutieverzoek indienen bij NS International

Het formulier voor de compensatieclaim is te vinden op de website van NS International. Let op: had je alleen op het binnenlandse gedeelte vertraging? Gebruik dan de normale NS-regeling (zie hierboven).

Meer informatie: NS International

Arriva

Let op, Arriva hanteert twee verschillende regelingen: voor Arriva Limburg geldt een andere regeling dan voor de rest van Nederland.

De geld terug bij vertraging-regeling van Arriva is hetzelfde als die van NS: bij een half uur vertraging wordt 50% van de kosten voor een enkele reis vergoed en vanaf een uur vertraging 100% van de kosten voor een enkele reis.

Het drempelbedrag voor compensatie bij vertraging is € 2,30. Als de compensatie die je zou krijgen voor je vertraging lager is dan € 2,30 keert Arriva niet uit. Dat houdt in dat je bij een half uur vertraging een ticket moet hebben dat minstens € 4,60 kostte.

Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Arriva-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Arriva.

Compensatie Arriva Limburg

Voor Arriva Limburg krijg je sneller geld terug bij vertraging. Vanaf 15 minuten vertraging krijg je 50% van de ritprijs terug, en bij 60 minuten vertraging krijg je 100% van de ritprijs terug. Wanneer je een half uur of meer vertraging hebt doordat je een gegarandeerde aansluiting hebt gemist, krijg je ook 100% van de ritprijs terug (als de wachttijd 30 minuten of meer was).

Voor Arriva Limburg geldt geen drempelbedrag voor compensatie.

Restitutieverzoek indienen bij Arriva

Restitutieverzoeken kun je bij Arriva online insturen via het contactformulier. Geef duidelijk aan dat je compensatie vraagt. Stuur zo snel mogelijk na de gebeurtenis je verzoek in.

Meer informatie: Arriva

Breng

Breng hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Breng-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Breng.

Restitutieverzoek indienen bij Breng

Voor Breng kun je contact opnemen met de klantenservice van Connexxion: vergoeding kan schriftelijk worden aangevraagd door een brief te sturen naar Connexxion Klantenservice, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden (postzegel niet nodig). Vermeld in je verzoek de volgende gegevens: datum, vertrek- en aankomststation, vertrek- en aankomsttijd, de precieze hoeveelheid vertraging en het nummer van je ov-chipkaart. Als je niet met de ov-chipkaart hebt gereisd, stuur je je treinkaartje mee en je bankrekeningnummer.

Connexxion

Connexxion hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Connexxion-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Connexxion.

Restitutieverzoek indienen bij Connexxion

Neem contact op met de klantenservice van Connexxion: Connexxion Klantenservice, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden (postzegel niet nodig). Vermeld in je verzoek de volgende gegevens: datum, vertrek- en aankomststation, vertrek- en aankomsttijd, de precieze hoeveelheid vertraging en het nummer van je ov-chipkaart. Als je niet met de ov-chipkaart hebt gereisd, stuur je je treinkaartje mee en je bankrekeningnummer.

Keolis

Keolis hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Keolis-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Keolis.

Keolis keert geen vergoeding uit als je een Syntus Dagkaart of een Syntus Superticket gebruikt.

Restitutieverzoek indienen bij Keolis

Je kunt online een restitutieverzoek indienen bij Keolis via het contactformulier op de Keolis website.

Qbuzz

Qbuzz hanteert voor het traject Dordrecht-Geldermalsen dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed. Let goed op welke vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt: als je een Qbuzz-trein mist doordat een trein van NS te laat arriveerde, kun je geen claim indienen bij Qbuzz. Je hebt tot 3 maanden na de reisdatum om je claim in te dienen.

Restitutieverzoek indienen bij Qbuzz

Je kunt online een restitutieverzoek indienen bij Qbuzz via het restitutieformulier op de Qbuzz website.