Storingsoorzaak: defecte trein

Als er wordt gesproken over een defecte trein, dan is dat meestal letterlijk: er is een trein defect gegaan. Als een trein niet verder kan rijden en de rest van het treinverkeer hinder ondervindt, maakt NS een storingsbericht aan.

Defecte treinen kunnen uiteenlopende oorzaken hebben, maar in de regel betreft het defecten aan het treinmaterieel zelf. Een trein kan bijvoorbeeld een elektronische storing hebben, een probleem met de deuren, met de remmen, … er zijn veel manieren waarop een trein defect kan gaan.

Een defecte trein zorgt al snel voor veel hinder voor het overige treinverkeer. Als een trein defect gaat op een rangeerterrein of op een zijspoor, hebben andere treinen er geen last van, maar als een trein defect gaat op het hoofdspoor of langs een perron, kunnen andere treinen niet passeren of alleen via het spoor van de tegenovergestelde richting. Dit levert bijna altijd vertraging op en soms ook uitgevallen treinen.

Deze oorzaak staat sinds 2016 op nummer 1 in de statistieken van Rijden de Treinen. Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat NS sinds 2016 sneller storingen is gaan melden. Veel storingen die door een defecte trein veroorzaakt worden, duren (vergeleken met andere oorzaken) relatief kort, waardoor ze voorheen onderbelicht bleven in de statistieken.

Defecte treinen op de HSL

Uit de statistieken blijkt dat er opvallend veel treinen defect gaan op de HSL. De oorzaak hiervan is complex, maar onder meer de volgende zaken spelen mee:

  • Op de HSL wordt per rit meerdere keren gewisseld van stroomspanning (1500 volt naar 25 kV en terug) en van beveiligingssysteem (ATB naar ETCS en weer terug). Normale treinen hebben deze wissel van systemen niet, en iedere wissel kan potentieel een trein doen stranden.
  • Begin 2017 zijn er meer treinen op de HSL gaan rijden, waardoor de kans op defecte treinen toegenomen is.
  • Voor veel machinisten is rijden op de HSL erg anders dan rijden op een normale spoorlijn. Wellicht leidt dit sneller tot een probleem met het treinmaterieel.

Rijden de Treinen categoriseert deze storingsoorzaak in de categorie Materieelproblemen.

Meest getroffen trajecten

Lijst van de trajecten welke het vaakst getroffen zijn door deze oorzaak.

  1. Breda - Rotterdam Centraal
    133 storingen • duur: 6 dagen, 15 uur
  2. Amsterdam Centraal - Schiphol Airport
    116 storingen • duur: 5 dagen, 19 uur
  3. Leiden Centraal - Schiphol Airport
    97 storingen • duur: 3 dagen, 10 uur
  4. Lelystad Centrum - Schiphol Airport
    97 storingen • duur: 2 dagen, 19 uur
  5. Den Haag HS - Rotterdam Centraal
    86 storingen • duur: 3 dagen, 22 uur

Een storing heeft vaak gevolgen voor meerdere trajecten. In deze gevallen wordt dezelfde storing afzonderlijk geteld voor ieder getroffen traject.

Statistieken

Statistieken voor deze oorzaak worden berekend over de afgelopen 24 maanden.

Tussen 1 november 2015 en 31 oktober 2017 zijn er 1.756 storingen gemeld veroorzaakt door een defecte trein. Dit is een gemiddelde van 2 storingen per dag.

De gemiddelde storingsduur voor deze oorzaak is 57 minuten.

Aantal treinstoringen en totale duur

Deze grafiek toont het aantal storingen die veroorzaakt zijn door een defecte trein en de totale duur van deze storingen (gemeten in uren).

Storingen per weekdag

Deze grafiek toont het aantal storingen voor elke dag van de week.