Storingsoorzaak: defecte bovenleiding

Bij een defecte bovenleiding is de bovenleiding zodanig defect geraakt (of beschadigd) dat er geen betrouwbare stroomtoevoer meer is voor de treinen. De treinen kunnen daardoor niet meer verder rijden. Een defecte bovenleiding kan veroorzaakt worden door slijtage, maar ook door problemen met de stroomafnemer van een trein. Een andere aanleiding voor defecten aan de bovenleiding kan liggen in het deel van de bovenleiding dat minder zichtbaar is: de toevoer van de stroom via hoogspanninskabels en onderstations.

Rijden de Treinen categoriseert deze storingsoorzaak in de categorie Infastructuur.

Meest getroffen trajecten

Lijst van de trajecten welke het vaakst getroffen zijn door deze oorzaak.

  1. Den Haag Centraal - Den Haag HS
    20 storingen • duur: 2 dagen, 1 uur
  2. Breda - Rotterdam Centraal
    18 storingen • duur: 2 dagen, 14 uur
  3. Den Haag HS - Rotterdam Centraal
    17 storingen • duur: 1 dag, 21 uur
  4. Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
    9 storingen • duur: 1 dag, 14 uur
  5. Hamm (Westf.) - Venlo
    8 storingen • duur: 15 uur, 22 minuten

Een storing heeft vaak gevolgen voor meerdere trajecten. In deze gevallen wordt dezelfde storing afzonderlijk geteld voor ieder getroffen traject.

Statistieken

Statistieken voor deze oorzaak worden berekend over de afgelopen 24 maanden.

Tussen 1 november 2015 en 31 oktober 2017 zijn er 153 storingen gemeld veroorzaakt door een defecte bovenleiding. Dit is een gemiddelde van 0 storingen per dag.

De gemiddelde storingsduur voor deze oorzaak is 3 uur, 56 minuten.

Aantal treinstoringen en totale duur

Deze grafiek toont het aantal storingen die veroorzaakt zijn door een defecte bovenleiding en de totale duur van deze storingen (gemeten in uren).

Storingen per weekdag

Deze grafiek toont het aantal storingen voor elke dag van de week.