Vanaf zondag 9 december is er een nieuwe dienstregeling. Meer informatie over de dienstregeling in 2019

Storingsoorzaak: rijp aan de bovenleiding

Rijp aan de bovenleiding is een typisch winterprobleem waardoor treinen niet of minder vaak kunnen rijden. Wanneer het koud weer is, kan vocht in de lucht aanvriezen aan de kabels van de bovenleiding, waardoor er een dun laagje ijs of rijp ontstaat. Zeker ’s nachts is dit een probleem, omdat er dan nauwelijks of geen treinen rijden die het laagje weer weg schrapen met de stroomafnemer.

Wanneer ’s ochtends de eerste treinen weer gaan rijden, is er een redelijk dikke laag rijp gevormd aan de kabel van de bovenleiding. De stroomafnemer van een trein kan daardoor minder goed elektrisch contact maken met de bovenleiding: rijp (of ijs) geleidt nauwelijks stroom, en hoe dikker de laag rijp is, hoe minder goed de trein stroom kan afnemen van de bovenleiding. Wanneer er over een lang stuk van een spoortraject rijp aan de bovenleiding gevormd is, kunnen er op dat stuk geen treinen rijden totdat de rijp weggesmolten is of totdat langsrijdende treinen de ijslaag van de bovenleiding geschraapt hebben (met de stroomafnemer).

Wanneer er winters weer verwacht wordt rijden op sommige trajecten preventief de hele nacht door treinen om te voorkomen dat er een te dikke ijslaag gevormd wordt. Dit is echter niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld omdat er werkzaamheden zijn). Bovendien lijkt het ene type trein meer last te hebben van dit probleem dan andere treinen. Oudere treinen zijn minder zuinig en gebruiken meer stroom, waardoor de bovenleiding iets warmer wordt en eventueel ijs sneller smelt. Bij nieuwere trein blijft het ijs langer zitten.

Rijden de Treinen categoriseert deze storingsoorzaak in de categorie Weersinvloeden.

Meest getroffen trajecten

Lijst van de trajecten welke het vaakst getroffen zijn door deze oorzaak.

  1. Amersfoort - Ede-Wageningen
    6 storingen • duur: 12 uur, 54 minuten
  2. Amersfoort - Amsterdam Centraal
    1 storing • duur: 3 uur, 40 minuten
  3. Lelystad Centrum - Schiphol Airport
    1 storing • duur: 3 uur, 40 minuten
  4. Amsterdam Centraal - Lelystad Centrum
    1 storing • duur: 3 uur, 40 minuten
  5. Amersfoort - Schiphol Airport
    1 storing • duur: 3 uur, 40 minuten

Een storing heeft vaak gevolgen voor meerdere trajecten. In deze gevallen wordt dezelfde storing afzonderlijk geteld voor ieder getroffen traject.

Statistieken

Statistieken voor deze oorzaak worden berekend over de afgelopen 24 maanden.

Tussen 1 januari 2017 en 31 december 2018 zijn er 9 storingen gemeld veroorzaakt door rijp aan de bovenleiding. Dit is een gemiddelde van 0 storingen per dag.

De gemiddelde storingsduur voor deze oorzaak is 2 uur, 12 minuten.

Aantal treinstoringen en totale duur

Deze grafiek toont het aantal storingen die veroorzaakt zijn door rijp aan de bovenleiding en de totale duur van deze storingen (gemeten in uren).

Storingen per weekdag

Deze grafiek toont het aantal storingen voor elke dag van de week.