Op woensdag 27 juni mei is er een staking in het streekvervoer. Dit houdt in dat diverse streekbussen niet rijden, en ook sommige treinen van Arriva en Breng/Connexxion niet rijden. Treinen van NS, NS International en R-Net rijden wel, net als de stadsbussen van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (GVB, RET en HTM).
De staking begint op woensdag 27 juni 2018 vanaf het begin van de dienst en gaat door op donderdag 28 juni en op vrijdag 29 juni.
Net als bij de eerdere staking wordt er gestaakt omdat er een conflict is ontstaan bij de CAO-onderhandelingen voor de CAO Streekvervoer en de CAO Multimodaal.
Naar verwachting rijden er minder treinen op de volgende trajecten:
Update: op vrijdag rijden alle treinen van Connexxion en Breng
Geen treinen op de volgende trajecten:
Sommige vervoerders proberen enkele ritten wel te laten rijden, maar houd er rekening mee dat de dienst erg onbetrouwbaar is. Op dit moment is daar helaas nog geen duidelijkheid over.
Daarnaast rijden er ook geen bussen op de meeste plaatsen. In veel plaatsen zullen de chauffeurs staken.
De volgende treinen rijden zeker wel:
De volgende treinen rijden waarschijnlijk bijna allemaal, er is hooguit minimale uitval:
De stadsbussen, trams en metro's van GVB en HTM zullen rijden. Let op; bij RET kunnen er meerdere ritten uitvallen: een deel van de chauffeurs valt onder de CAO waarvoor gestaakt wordt en een deel valt onder een andere CAO. RET kan niet vooraf aangeven welke bussen wel of niet rijden. De trams en metro's van RET rijden wel normaal.
Tijdens de staking op woensdag is er geen vervangend vervoer. Er rijden bijvoorbeeld geen bussen als de trein niet rijdt. Het advies is om zelf alternatief vervoer te regelen, bijvoorbeeld door met de auto te gaan, mee te liften met iemand, een taxi of de fiets te gebruiken. Mogelijk staakt niet iedere chauffeur of bestuurder, maar de kans dat er treinen of bussen rijden is erg klein.
Waarschijnlijk is het mogelijk om als reiziger compensatie te krijgen voor de twee dagen dat er geen treinen rijden. Als je al een ticket hebt, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van je vervoerder.
Heb je een abonnement, dan maak je goede kans om compensatie te krijgen omdat je je abonnement niet kon gebruiken. Ook hiervoor kun je het beste contact opnemen met de klantenservice.
Moet je extra kosten maken of lijdt je schade als gevolg van de staking? Dan is de kans op compensatie daarvoor helaas erg klein. Je hebt namelijk geen recht op compensatie hiervoor, dit is in de wet uitgesloten.
Tot slot kun je gebruik maken van geld terug bij vertraging van de regionale vervoerders.
Je kunt voor de zekerheid woensdag de actuele vertrektijden bekijken of de reisplanner gebruiken. Onderweg ben je altijd op de hoogte met de Rijden de Treinen app.
Daarnaast kun je de volgende Twitter accounts volgen voor actuele informatie: