Vanaf zondag 9 december is er een nieuwe dienstregeling. Meer informatie over de dienstregeling in 2019

Dienstregeling 2017

De NS-dienstregeling voor 2017 bevat diverse wijzigingen ten opzichte van de afgelopen dienstregeling. Op deze pagina vind je een overzicht van alle belangrijke veranderingen.

In de reisplanner kun je opzoeken of er iets verandert op je vaste traject. Ook is er dit jaar weer een spoorboekje.

De nieuwe dienstregeling voor 2017 gaat op zondag 10 december 2016 van start.

Wijzigingen in dienstregeling 2017

Noord-Nederland

  • De intercity's tussen Leeuwarden en de Randstad staan voortaan minder lang stil in Zwolle.
  • Vanaf april 2017 gaan er twee sprinters per uur rijden tussen Groningen en Assen.

Oost-Nederland

  • De sprinter tussen Apeldoorn en Enschede staat voortaan niet meer lange tijd te wachten in Rijssen of Enschede Kennispark. Buiten de spits rijdt deze sprinterverbinding niet meer tussen Almelo en Enschede.
  • De intercity tussen Zwolle en Roosendaal stopt voortaan tussen Arnhem en Nijmegen niet meer op tussengelegen stations.
  • De sprinter tussen Zutphen en Nijmegen rijdt voortaan na Nijmegen verder naar Wijchen.
  • De sprinter tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt na Nijmegen verder naar Arnhem Centraal.
  • De stoptrein tussen Tiel en Arnhem gaat voortaan overdag 2x/uur rijden tussen Tiel en Elst.
  • Syntus gaat op zondag tussen 14:00 en 22:00 uur ook tweemaal per uur rijden tussen Zutphen en Hengelo.

Zuid-Nederland

  • Op bijna alle grote stations in Brabant veranderen de aansluitingen.
  • In Limburg neemt Arriva de treindiensten van Veolia over, daarnaast neemt Arriva de sprinters Sittard-Maastricht en Sittard-Heerlen over van NS.
  • De intercity Den Haag-Venlo wordt ingekort tot Eindhoven, en rijdt tussen Rotterdam en Breda voortaan via de HSL. Hierdoor stopt deze trein niet meer in Dordrecht. Naar verwachting moet er tot januari in Breda overgestapt worden i.v.m. tekort aan voldoende opgeleide machinisten.
  • Er rijden voortaan 4 sprinters per uur in de spitsrichting tussen Oss en 's-Hertogenbosch.
  • Tussen Dordrecht en Breda rijdt alleen een sprinter; in de spits rijdt een extra intercity.
  • In Eindhoven wordt de intercity van/naar Venlo gecombineerd met de trein Schiphol-Heerlen.
  • De intercity van/naar Vlissingen gaat een kwartier later rijden.
  • Tussen Nijmegen en Venray rijdt voortaan ook buiten de spits 4x/uur een stoptrein.

West-Nederland

  • Er komt een nieuwe intercity Lelystad-Almere-Schiphol, waardoor je 4x/uur kunt reizen op dit traject.
  • Op Duivendrecht stopt een deel van de intercity's niet meer. Op Almere Buiten gaan intercity's stoppen.
  • De sprinter Almere-Utrecht stopt niet meer in Utrecht Overvecht en rijdt niet meer vanaf Almere Oostvaarders, maar vanaf Almere Centrum.
  • De sprinters van/naar Amsterdam stoppen voortaan minder lang in Weesp.
  • De sprinter Den Haag-Utrecht staat voortaan lang stil in Woerden. De lange stop in Gouda Goverwelle blijft ook bestaan.
  • De sprinter Gouda-Alphen a/d Rijn wordt voortaan als "R-net" uitgevoerd door NS.
  • Op station Utrecht Vaartse Rijn stoppen voortaan 4 sprinters per uur.
  • De sprinter Rhenen-Breukelen rijdt voortaan door naar Amsterdam Centraal (ook buiten de spits).
  • De dienstregeling van de sprinters rondom Amersfoort wordt veranderd.
  • De overstappen in Leiden worden flink veranderd.