Dienstregeling 2014

Op 15 december 2013 is de nieuwe dienstregeling voor 2014 ingegaan.

De NS-dienstregeling voor 2014 bevat weinig grote wijzigingen ten opzichte van de afgelopen dienstregelingen. De meeste lijnen blijven hetzelfde als nu (uitgezonderd wat kleine minutenwijzigingen in de vertrek- en aankomsttijden).

In de reisplanner kun je opzoeken of er iets verandert op je vaste traject. Ook is er dit jaar weer een spoorboekje.

Wijzigingen in dienstregeling 2014

Er is een klein aantal wijzigingen in de dienstregeling die een redelijke impact kunnen hebben op je reis. Hieronder worden ze allemaal opgenoemd.

Fyra wordt Intercity Direct

  • De huidige Fyra blijft rijden, maar heet vanaf 15 december Intercity Direct.
  • Vanaf 15 december geen toeslag meer op het traject Rotterdam - Breda v.v.
  • Tussen Rotterdam en Schiphol is nog wel een toeslag nodig. De toeslag voor Intercity Direct kan vanaf 15 december ook gekocht worden bij een speciale toeslagzuil waarmee de toeslag meteen op een ov-chipkaart wordt gezet.

Late treinen en nachtnet

  • Door nieuwe regels voor onderhoud aan het spoor is de dienstregeling van veel late treinen en het nachtnet aangepast. Sommige late treinen rijden helemaal niet meer. De nachtnettreinen stoppen niet altijd meer op de stations Schiphol en Delft; er rijden dan speciale pendeltreinen (tussen Leiden en Schiphol) of bussen (tussen Amsterdam en Schiphol en van/naar Delft).

Groningen

  • Station Nieuweschans heet voortaan Bad Nieuweschans.

Drente/Friesland

  • De sprinter tussen Meppel en Leeuwarden rijdt voortaan ook buiten de spits, tot ca. 20.00 uur 's avonds.

Limburg/Noord-Brabant

  • De sprinter Tilburg Universiteit - Weert wordt geknipt in Eindhoven: er rijdt een sprinter Tilburg Universiteit - Eindhoven en een sprinter Eindhoven - Weert.

Noord-Holland

  • De spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal stopt niet meer op station Hoorn Kersenboogerd.
  • Station Hilversum Noord heet voortaan Hilversum Media Park.
  • Het nachtnet stopt voortaan ook op station Amsterdam Sloterdijk.

Overijssel

  • De sprinter Enschede - Apeldoorn rijdt voortaan 's avonds tussen Deventer en Almelo twee keer per uur in plaats van één keer per uur.
  • Tussen Almelo en Mariënberg gaat Arriva rijden.

Utrecht

  • De sprinter van Tiel naar Utrecht Centraal stopt voortaan niet meer op station Utrecht Lunetten. In de andere richting stopt de sprinter van Utrecht naar Tiel wel op station Lunetten.
  • 's Avonds rijdt er vier keer per uur een sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen. De sprinters naar Tiel en Breda splitsen niet meer in Geldermalsen.
  • Er gaan extra late treinen rijden tussen Utrecht en Amersfoort in de vrijdag- en zaterdagnacht. Deze treinen sluiten aan op het nachtnet.
  • Voortaan stoppen alle treinen van de Valleilijn in station Hoevelaken.

Zuid-Holland

  • 's Avonds en in het weekend wordt de huidige sprinter Den Haag - Haarlem ingekort tot Leiden - Haarlem. De huidige sprinter Den Haag - Hilversum - Utrecht rijdt voortaan ook 's avonds en in het weekend tussen Den Haag en Leiden.
  • De vertrektijden van de sprinters Den Haag - Roosendaal en Den Haag - Dordrecht - Breda worden met een kwartier verschoven. De sprinter Den Haag - Breda rijdt buiten de spits voortaan alleen tussen Den Haag en Dordrecht. Buiten de spits rijdt er één keer per uur een sprinter van Den Haag naar Roosendaal en één keer per uur naar Breda.